Du har brug for nogle øvelser mod smerter i iskias. Sikkert fordi det gør ondt at stå. Det gør ondt at gå. Og det gør ondt at sidde ned. Det gør i det hele taget bare ondt – ofte op i ryggen, gennem ballen og ned i benet, hvor der kan være kraftige smerter helt ned i læggen og foden.

Smerter ved iskias skyldes, at den store iskias-nerve bliver påvirket af et eller andet, så den bliver klemt.

Det kan også skyldes stramhed omkring iskiasnerven. Hvilket er set meget ofte.

Iskias-nerven går fra lænden og gennem ballen ned i benet, hvor den slutter helt ude i foden.

Den kan altså blive påvirket mange steder på sin bane gennem vores nederste halvdel af kroppen, og der kan være tale om flere forskellige typer af belastninger. Der går en iskias-nerve ned i hvert ben, men ofte vil man kun opleve smerter i den ene side.

Oftest skyldes iskiassmerter, at nerven klemmes af en diskusskive i lænden. Det er ni ud af ti tilfælde, der har denne baggrund. Men iskias kan for eksempel også skyldes, at nerven er blevet klemt på sin vej gennem ballens muskler.

Iskias øvelser og træning kan hjælpe dig

Det er muligt at afhjælpe iskias gennem iskias øvelser af forskellig art. Det kan for eksempel være øvelser med bold, forskellige former for nerve øvelser, og i det hele taget findes der mange forskellige øvelser til iskias.

Det vigtigste, når man laver øvelser, der skal tage iskias smerter, er, at man får frigjort iskiasnerven fra det, der har påvirket den rent fysisk. Hvis man kommer i behandling med iskiasnerveøvelser, vil man således som oftest komme igennem et program med øvelser for iskias, som skal påvirke muskler og andre forhold, så der bliver bedre plads til, at iskiasnerven kan fungere.

Midlerne kan være massage, forskellige afspændingsøvelser, akupunktur og fysisk manipulation af hvirvlerne, hvis det er her, nerven er kommet i klemme. Man skal dog være meget påpasselig med at manipulere ryghvirvler, hvis der er mistanke om, at patienten lider af en diskusprolaps – så kan det gør stor skade at begynde at arbejde fysisk med knoglehvirvlerne.

Akupunktur og iskias øvelser mod smerterne

I en hel del tilfælde bliver akupunktur anvendt mod iskias. Akupunktur er en gammel kinesisk måde at behandle sygdomme på, hvor nåle stikkes ind, således at nervebaner blokeres eller åbnes, eller muskler afslappes. Akupunktur er således gennem årtusinder kendt som en meget effektiv metode til at få muskler til at slappe af på, og dermed har den også kunnet virke på iskias, der ofte forværres af, at musklerne spænder op og klemmer yderligere på den belastede iskias-nerve.

Mange gange vil en behandler bruge flere forskellige metoder, sådan at patienten oplever, at en hel cocktail af forskellige metoder tilsammen giver en effekt, der kan mildne symptomerne og måske også fjerne selve årsagen til smerterne, nemlig at nerven er blevet klemt.

Når musklerne er afslappede, er det også nemmere at genoptræne eller styrke dem, sådan at man kan være med til at hindre fremtidige anfald af de voldsomme smerter.

Hvis man selv har mulighed for at gennemføre forskellige øvelser, der kan virke mod iskiassmerter, vil man kunne søge hjælp ved at finde øvelser på video, som man så kan eftergøre.

Iskias smerte kan være meget voldsomme

De, som har prøvet at få anfald med iskiassmerter, ved, at der er tale om meget voldsomme smerter, som det kan være meget svært at få hvile fra. De er der konstant, uanset hvilken position man indtage – om man forsøge at slappe af i en stol, gå rundt eller lægger sig i sengen eller på divanen.

Når man får et anfald med iskias, vil man derfor som regel også være stærkt motiveret for at forsøge at få smerterne til at gå væk igen, og her kan det så være nyttigt at kunne gå i gang med nogle af de øvelser der findes.

Det er forskelligt, hvor lang tid man skal træne eller have behandling hos akupunktør eller fysioterapeut, inden iskiassmerterne forsvinder, men ofte vil der skulle mere end en håndfuld behandlingerne til. Hvis der er dybereliggende årsager til iskias-problemerne, for eksempel hvis der er tale om en diskusprolaps, taler vi om et helt andet forløb af behandlinger, som alle kræver en dyb professionel indsats.

For de fleste vil det være en afgjort god idé at fortsætte med træning og øvelser, også efter at iskiassen er forsvundet eller blevet mildnet. Ved at vedligeholde sine muskler og styrke sit bevægeapparat får man nemlig skabt en modstandsdygtighed over for nye skader.