Det nye år er i fuld sving, og nytårsforsættet igen i år er, at nu vil du altså gerne til at komme noget mere i det der fitnesscenter.

Der er mange holdninger til træning og til hvordan, at du skal komme i gang. Over alt på internettet flyder det med belæringer og myter angående træning.

For at gøre træning og den sunde livsstil mere håndgribelig har vi her tre tips til hvordan, at du kommer godt fra start med dit nytårsforsæt.

Er du ordentligt forberedt?

Ved du hvad, at du skal lave, når du kommer frem eller tager du det hele som det kommer?

Undersøgelser viser at du er mere tilbøjelig til at hygge dig for meget i fitnesscenteret, hvis du ikke har en plan for hvad, at du skal lave.
Derudover så skal du sørge for, at din krop er forberedt. Det vil sige har du varmet ordentligt op og har du sørget for at spise på forhånd, så din krop er klar og har energi til at arbejde.

Din krop fungerer lidt ligesom en bil. Den kører ikke, hvis der ikke er fyldt brændstof på, og den skal altid startes i første gear. Så inden du starter en træning, skal du sørge for at spise noget mad. Spis gerne nogle gode kulhydrater i form af bananer, riskiks eller en bar. Derudover så skal du sørge for at varme op, så din krop er varm, klar til belastning og har nemmere ved at holde sig skadefri. Dette kan gøres på mange måde, men de fleste har ikke brug for en særlig lang opvarmning. 5-10 minutters gang på løbebåndet/kredsløbs cykling skulle være nok til at få din puls op, og til at transportere varme rundt i kroppen.

Pas på din krop

Du er top motiveret efter en hel måneds jul med alt for meget dårlig mad og alt for lidt motion og daglig bevægelse grundet ferien.
Du er så motiveret og klar til at komme i gang, at det kun kan gå for langsomt. Så du træner hver eneste dag, og du giver den fuld gas, når du er der.

Er du ikke vant til at træne eller til at bruge din krop på den måde, så er det en virkelig dårlig idé. Det kan i værste tilfælde ende med en overbelastningsskade, som i sidste ende kun vil forsinke din proces. Er du ude for en skade så findes der mange muligheder for fysioterapi i København hvor, at du kan få hjælp til dine skavanker.

Derudover så har forebyggelse af skader aldrig skadet nogen, og det kan forbedre din restitution, hvis du regelmæssigt går til sportsmassage, og bliver løsnet op i din krop i mellem dine træninger.

Hvad skal du bruge?

Det afhænger alene af dit mål. Der findes mange forskellige gadgets på markedet såsom løbeurer, pulsmåler, cykelcomputer og høretelefoner.

Som udgangspunkt kan du komme rigtig langt med to-tre sæt træningstøj og et par træningssko. Hvad du har brug for og ikke har brug for afhænger alene af dine mål og den form for træning, som du dyrker.

Så prøv dig frem i de forskellige træningsformer og vent med at investere i det hele før, at du ved hvilken træningsform, som der passer dig.