Er du teenager? Her er hvad du skal du vide om proteinpulver.

Protein er også vigtigt for teenagere, som træner.

Anbefalinger fra Academy of Nutrition og Dietetics til teenagere er baseret på pund af kropsvægt i stedet for kilo (grundet en amerikansk undersøgelse – 1 pund er lig med 454 gram).

Den gennemsnitlige teenager har hver dag brug for 0,4 til 0,5 gram protein pr. pund kropsvægt.

Hvilket er ca 1 gram protein pr kg du vejer.

Hvis du som teenage træner, styrketræning, fodbold, håndbold, springgymnastik osv, så har du ifølge studiet brug for ca 0,5 til 0,8 gram pr. pund per dag.

Altså ca 7-8 gram pr kg du vejer.

Du skal være opmærksom på, at overdreven brug af protein kan være hårdt for nyrerne. Det kan også bidrage til dehydrering.

Så for at undgå disse risici skal du som teenager sørge for, at få så meget protein fra proteinholdige fødevarer i den daglige kost.

Må teenagere eller børn få proteinpulver?

Må børn og teenagere overhovedet indtage proteinpulver? Har de brug for den ekstra protein i en træningssituation?

Der er ikke lavet videnskabelig evidens for, at proteinpulvere kan skade specifikt, hverken teenagere eller børn, men du skal træne hårdt, før det er nødvendigt med tilskud som proteinpulver, da du allerede får en del gennem en helt almindelig sund kost.

Vær dog opmærksom på, at overdreven brug kan være hårdt for dine nyrere.

Hvilken proteinpulver skal teenagere bruge?

Som teenager har du brug for mere protein til din træning, fordi din krop stadig vokser og skal bruge mere protein generelt.

Som udregningen ovenfor viser, så skal du ca bruge 7-8 gram pr kg du vejer, om dagen. Forudsat at du dyrker sport flere gange i ugen og med en hvis intensitet.

Her kan du se et udvalg af proteinpulver til teenagere:

2 x BodyLab Whey 100 Proteinpulver Valgfri Smag (2 x 1kg)


Se produktet her

3 x BodyLab Whey 100 Proteinpulver Valgfri Smag (3 x 1kg)


Se produktet her

BodyLab Casein Proteinpulver Ultimate Chocolate (750g)


Se produktet her

BodyLab Vegan Blend Proteinpulver Smooth Chocolate (500g)


Se produktet her

BodyLab Whey 100 Proteinpulver Creamy Banan (1kg)


Se produktet her

BodyLab Whey 100 Proteinpulver Jordbær Hvid Chokolade (1kg)


Se produktet her

BodyLab Whey 100 Proteinpulver Jordbær Milkshake (1kg)


Se produktet her

BodyLab Whey 100 Proteinpulver Mango Passion (1kg)


Se produktet her

BodyLab Whey 100 Proteinpulver Neutral (1kg)


Se produktet her

BodyLab Whey 100 Proteinpulver Peach/Orange (1kg)


Se produktet her

Bodylab Whey 100 Proteinpulver Salted Caramel (1 kg)


Se produktet her

BodyLab Whey 100 Proteinpulver Ultimate Chokolade (1kg)


Se produktet her

BodyLab Whey 100 Proteinpulver Vanilje Milkshake (1kg)


Se produktet her

Bodyman Whey Proteinpulver 500g


Se produktet her

Bodyman Whey Proteinpulver 500g


Se produktet her

Bodyman Whey Proteinpulver 500g


Se produktet her

Bodyman Whey Proteinpulver 500g


Se produktet her

LinusPro Basic WHEY 100 Proteinpulver Jordbær (1kg)


Se produktet her

Er proteinpulver sundt for børn?

Der er mange, der stiller spørgsmålet om må børn få proteinpulver, protein shakes, proteindrik eller proteinpulver. Er det sundt for børn? Det samme spørgsmål stilles om proteinpulver til teenagere.

Der er ikke nogen videnskabelig evidens for, at proteinpulvere skal kunne skade hverken teenagere eller børn, men du skal træne hårdt, før det er nødvendigt med tilskud som proteinpulver.

Samtidig er det bestemt noget, der kan være et rigtig godt supplement til den almindelige kost, især hvis børnene kan lide det.

Dog skal du være opmærksom på, at overdreven brug af proteinpulver kan være hårdt for nyrerne at håndtere.

Proteiner er kroppens byggesten, og alle har derfor brug for dem til, at opbygge muskler og til at bevare muskelmasse. Det kan også hjælpe til, at tage på i for eksempel muskler i forbindelse med træning.

Jeg har selv også haft gavn af det i forhold til, at restituere hurtigere og være mindre træt i kroppen.