Monster energidrikke er blevet meget populære de senere år. Sportsfolk på alle niveauer bruger energidrikke til at booste deres energi.

De henter et skud ekstra energi med en energidrik, så de kan øge deres præstation måske netop så meget, at de kommer foran konkurrenterne.

Specielt gamere, som enten sidder derhjemme i lange spillesessioner, eller gamere, der mødes til spiltræf og konkurrencer og events inden for e-sport, har et tæt forhold til energidrikke.

Et af de populære mærker er Monster energidrik, som har været på markedet siden 2002 og i dag har en meget stor markedsandel, blandt udbyderne af de særligt energiholdige drikke.

Monster Absolutely Zero 24x500ml

Se produktet her

Monster Absolutely Zero 6x500ml

Se produktet her

Monster Energy 24x500ml

Se produktet her

Monster Energy 6x500ml

Se produktet her

Monster Mango Loco 24x500 ml

Se produktet her

Monster Mango Loco 6x500ml

Se produktet her

Monster Ultra Citron 24x500ml

Se produktet her

Monster Ultra Citron 6x500ml

Se produktet her

Monster Ultra Paradise 24x500ml

Se produktet her

Monster Ultra Paradise 6x500ml

Se produktet her

Monster Ultra Violet 24x500ml

Se produktet her

Monster Ultra Violet 6x500ml

Se produktet her

Hvad er en energidrik?

En energidrik er en slags sodavand. En sodavand, som indeholder Koffein og/eller Taurin, som skal give dig følelsen af at have mere energi.

I forhold til en almindelig sodavand er der betydeligt mere “energi” i en energidrik. Den energi kommer i form af koffein og taurin.

En Monster energidrik er tilført ekstra stoffer, som booster følelsen af at have mere energi.

Det er som nævnt enten koffein eller taurin og flere forskellige vitaminer såsom B-vitamin og indholdsstoffer, som mennesket enten danner selv eller får udefra.

Når det indtages fra en Monster så tilføres det i et ekstra omfang. En energidrik kan også være tilsat urtestoffer af forskellig art – for eksempel ekstrakter af urter som ginseng, ginkgo biloba eller guarana.

En Monster energidrik indeholder koffein, samt vitaminerne riboflavin, niacin, vitamin B6 og vitamin B12.

Gamere elsker Monster

Man kommer ikke uden om, at et af de fora, hvor Monster energidrik i høj grad nyder fremme, er i gamingmiljøet.

Man kan ikke forestille sig ret mange gaming sessioner, uden at der er en energidrik inden for rækkevidde.

Monster energidrik er da også involveret i gamingmiljøet blandt andet ved at sponsere en række enkeltspillere inden for e-sport, ligesom man understøtter klubber inden for e-sport.

Det gælder hele verden rundt fra Nordamerika til Europa, Asien og Australien. I Australien har man således understøttet klubben MindFreak og i Frankrig Pris Saint-Germain eSports og på enkeltspillerniveau har man sponseret streameren TimTheTatman.

En anden energidrik, som nydes af mange gamere er G-Fuel. G-Fuel kan nu fåes i Danmark og nydes blandt andet af FaZe Clan.

Monster Absolutely Zero 24x500ml

Se produktet her

Monster Absolutely Zero 6x500ml

Se produktet her

Monster Energy 24x500ml

Se produktet her

Monster Energy 6x500ml

Se produktet her

Monster Mango Loco 24x500 ml

Se produktet her

Monster Mango Loco 6x500ml

Se produktet her

Monster Ultra Citron 24x500ml

Se produktet her

Monster Ultra Citron 6x500ml

Se produktet her

Monster Ultra Paradise 24x500ml

Se produktet her

Monster Ultra Paradise 6x500ml

Se produktet her

Monster Ultra Violet 24x500ml

Se produktet her

Monster Ultra Violet 6x500ml

Se produktet her

Engageret med sportsstjerner

Monster Energidrik har i flere tilfælde samarbejdet med store sportsstjerner. Det gælder for eksempel MMA-stjernen Conor McGregor. MMA er en form for kampsport, der rummer træk fra flere discipliner. Firmaet har også sponsoreret Professional Bull Riders og en stribe topatleter. det gælder således de amerikanske Guilherme Marchi, Derek Kolbaba og J. B. Mauney samt skiløberen David Wise, som har vundet guld tre gange inden for sin gren af sportsverdenens mange discipliner.

Monster Energidrik er også engageret inden for motorsport og har således siden 2016 sponseret NASCAR’s førsterække. Men også andre grene inden for motorsport er eller har været sponseret af denne producent af energidrik. Enkeltkørere som Kurt Busch er et eksempel, og teams som Mercedes-AMG Petronas Motorsport er et eksempel på et hold, der har fået sponsoreret aktiviteter af Monster energidrik.

I Europa har firmaet været aktiv sponsor for det franske motorcykel Grand Prix siden 2010, og helt i firmaets ånd har man lagt navn til Monster Energy Monster Jam Truck løbet i Birmingham, som er en by i den amerikanske delstat Alabama. Sponsoraterne vælges altså i høj grad ud fra, at de understøtter firmaets image som leverandør af rå kraft til folk, der har brug for nye kræfter.

Monster er et amerikansk produkt

Monster Energidrik kom som sagt på markedet første gang i 2002 er et produkt, der er opfundet i de forenede stater. Det arv virksomheden Hansen Natural Company, der lancerede drikken, og firmaet har senere skiftet navn til Monster Beverage Corporation, hvilket understreger den enorme popularitet, som denne energidrik har fået.

Energidrik som idé har siden bredt sig til hele verden, og også i Danmark er de meget populære. Da disse drikke indeholder stoffer som koffein, er der af og til tanker fremme om at gøre dem forbudt for børn, men vi har ikke deciderede aldersgrænser for køb af energidrikke indført ved lov i Danmark. En del af supermarkedskæderne har dog selv vedtaget aldersgrænser på typisk 16 år, og ofte frarådes gravide kvinder og andre, der er eller kan være følsomme over for koffein, at indtage drikkene.

For langt de fleste mennesker er energidrikkene blot et godt og opkvikkende boost af energi i hverdagene, og det gælder i høj grad også Monster energidrik.

Det anbefales, at man indtager højst 125 ml energidrik om dagen, og så bør ikke ved siden af drikke en hel masse kopper kaffe. Men med fem dåser på 25 ml har man fået den mængde koffein, som man kan indtage uden problemer, så gamere og sportsfolk skal ikke holde sig tilbage.

Monster energidrik sælges i dåser, som er forsynet med brandets specielle logo baseret på bogstavet M. Det sender tankerne i retning rå kræfter, vikinger og en verden af styrke og kraft.

Man kan også sige, at M’et er udformet som sporene efter kløerne fra et monster – man kan næsten mærke kløerne i sig selv, som når energidrikken booster ens energi.

Det er jo slet ikke tilfældigt, når man tænker på produktet – og i tidens ånd, hvor meget bygges op omkring en fascination af den stærke kræfter, som vikinger, normanner og andre berømte folkeslag besad, og deres tro på en verden hinsides denne.

På den måde udstråler en Monster energidriks emballage lige nøjagtigt det, som man gerne vil forbinde drikken med.

Logoet og emballagedesignet er skabt af det californiske brandingfirma McLean Design.

Kan man drikke energidrik som man vil?

Af og til mødes man i medierne af artikler og videoer, som advarer mod, at man drikker energidrik. Det har ført til, at man ikke anbefaler børn og gravide at drikke disse drikke, men alt tyder på, at andre grupper bare kan nyde løs, så længe de som ved al anden indtagelse af næringsmidler gør det med omtanke. Man skal selvfølgelig ikke leve af energidrik, men det kan være et godt supplement og energitilskud, hvis man trænger til at få boostet sine kræfter.