Ved at bruge et vippebræt, eller et balancebræt, som det også kaldes, får du en rigtig god og effektiv måde til, med simple øvelser, at få trænet og styrket dine ankler og knæ og muskulaturen i ben og ryg.

Det er ikke uden grund, at dette enkle vippebræt indgår i mange forløb med genoptræning og styrketræning.

Kan du have svært ved, at komme ud og træning sammen med andre, er et vippebræt også en lille god investering, så du også kan få glæde af dette redskab, hvis du træner hjemme. Vippebrættet er også nemt at have med, hvis du for eksempel skal på hospital eller ud at rejse, så du kan lave dine øvelser der, hvor du nu engang måtte opholde dig.

Aserve Balance Board Balancebræt


Se produktet her

Odin Balance Board Balancebræt


Se produktet her

Odin Balance Board Balancebræt m. Elastikker


Se produktet her

Odin Balance Board Pro Balancebræt Træ


Se produktet her

SPRI Balance Board Balancebræt


Se produktet her

Steppie Balancebræt


Se produktet her

Steppie Soft Top (Aflastningsmåtte)


Se produktet her

Titan Balance Board Balancebræt


Se produktet her

TOGU Balanza Balancebræt


Se produktet her

Hvad bruger man et vippebræt til?

Det er først og fremmest et træningsredskab du bruger, hvis du har brug for, at styrke sine ankler, knæ og lægmuskler – men også hvis lændemuskler og ryg skal styrkes. Vippebrættet er godt til opøve balanceevnen og koordinationsevnen, så det er – trods al sin enkelhed – i virkeligheden et meget alsidigt redskab til træning.

Hvilket vippebræt er bedste?

Der findes forskellige udformninger af vippebrætter, og materialet kan være plast, træ eller metal eller en kombination af disse.

Det basale design er ganske enkelt: En plade, rund eller en sjælden gang firkantet, som har monteret en halvkugle på den side, der skal vende mod jorden. Man placerer så vippebrættet på et hårdt underlag, og så er man klar til at gå i gang. Der kan være forskel på højden af halvkuglen og diameteren på selve den plade, man skal stå på. Jo højere afstand mellem overflade og pladen, man står på, jo sværere er det at holde balancen, og dermed bliver træningen kraftigere.

Man skal således vurdere sit behov, om man vil have et vippebræt med almindelig eller større afstand mellem underlag og plade.

Aserve Balance Board Balancebræt


Se produktet her

Odin Balance Board Balancebræt


Se produktet her

Odin Balance Board Balancebræt m. Elastikker


Se produktet her

Odin Balance Board Pro Balancebræt Træ


Se produktet her

SPRI Balance Board Balancebræt


Se produktet her

Steppie Balancebræt


Se produktet her

Steppie Soft Top (Aflastningsmåtte)


Se produktet her

Titan Balance Board Balancebræt


Se produktet her

TOGU Balanza Balancebræt


Se produktet her

Enkle øvelser på et vippebræt

Her er tre simple øvelser, du kan lave med et vippebræt.

  • Stå med adskilte fødder

Placer dine fødder på vippebrættets plade med så stor afstand som muligt og hold dine fødder parallelt. Prøv at holde din krop så rank som muligt og brug armene til at holde balancen. Denne stilling er den nemmeste at anvende på et balancebræt, men kniber det med at holde balancen, kan du støtte med den ene hånd på en væg eller andet. Når du spænder din krop op, styrker du dine hofter og lændemuskulatur, og du får styrket ankler og lægge.

  • Stå med samlede fødder

Har du nemt ved at gennemføre øvelsen, hvor du står på dit vippebræt med spredte fødder, kan du gøre øvelsen sværere ved at stå med samlede fødder midt på brættet. Det kaldes en progression – du øger intensiteten i øvelsen og får en større effekt af den.

  • Stå på én fod

Du laver en yderligere progression af øvelsen ved at prøve at stå på ét ben på dit vippebræt. Du vil sikkert have brug for støtte ved denne øvelse, og den kan være vanskelig at gennemføre. Men du får øvet din balanceevne optimalt og får det maksimale ud af vippebrættet.