Sådan undgår du smerter i nedre ryg når du løber

smerter i laenden lob

Smerter i nedre ryg kan skyldes al form for aktivitet eller inaktivitet. Mens nogle løbere oplever lændesmerter, kan det oftest være et resultat af, at sidde bukket foran en computerskærm hele dagen end fra de 5 kilometer du løb før arbejde.

smerter i nedre ryg

Faktisk viste forskning undersøgt hos 937 tidligere elite atleter fra forskellige sportsgrene og 620 kontroldeltagere, at rygsmerter faktisk var mindre et problem for atleter end den generelle befolkning. Når forskerne var særlig interesserede på løbere, fandt de ikke nogen sammenhæng mellem lændesmerter og højere distancer.

smerter i nedre ryg ved lob

Selv om disse resultater er trøstende for løbere, der ikke har problemer med rygsmerter, er der stadig masser af løbere derude, der kæmper med dette problem.



Smerter i lænden eller nedre del af ryggen skyldes ikke kun løb

Ofte er det et overbrugsproblem på grund af manglende mobilitet og uhensigtsmæssig core-stabilitet. Core er en meget generaliseret af mange i dag, så for at komme til rodproblemet er der en dybdegående forståelse af, hvad der skal rettes med hensyn til stabilisering af core.

Et af de vigtigste problemområder i core musklerne, der kan være en delårsag til lændesmerter: hofterne. Undersøgelser har især vist, at løbere ofte mangler mobilitet, hvilket betyder, at de er mindre fleksible på dette område. Mange eksperter mener, at bækkenet sammen med stramme baglår kan ende med at rotere for langt frem eller tilbage og derved lægge unødig belastning på ryggen.

ondt i laenden ved lob

Dårlig form, der kan korreleres med nedsat hoftemobilitet i nogle tilfælde, kan også være en af ​​hovedårsagerne til rygsmerter i den nedre ryg hos løbere. Hvis du har mistanke om, at dette kan være dit problem, så skal du gå til en ekspert.

Bare at fortælle en person at ændre hans eller hendes kropsholdning vil ikke gøre det for de fleste løbere, deres nuværende holdning er blevet “formet” i længere tid, og det kræver specifikke korrigerende teknikker til positivt at forbedre kropsholdning.



Få professionel hjælp når du skal bekæmpe smerter i lænden eller nedre del af ryggen

Det påpegers også, at der ikke findes nogen “one-size-fits-all” recept til løsning af lændesmerter. Mens en person kan vise dårlig fleksibilitet, kan en anden have en muskulær ubalance, og en anden kan muligvis simpelthen fokusere på form.

For at sikre en løber med strækninger og styrke [for at afhjælpe tilstanden] skal der udføres en dybtgående vurdering for at afgøre, hvilke områder der skal løses.

Ud over at besøge en medicinsk professionel med erfaring i ganganalyse, kan det kun hjælpe med at lette problemet ved blot at skrue ned på dine kilometertal. Det fremadrettede og øgede armdrev, der kræves af op ad bakke, kan være særlig problematisk, hvis du allerede oplever et problem. Så hop bakketræningen over, indtil smerten falder.

Andre løsninger, som din læge kan foreslå, er ortopæd eller indlægssåler til løbesko. For nogle løbere kan større støtte i bunden af ​​den kinetiske kæde have en effekt på midten af ​​den. Problemer, der synes at være ubetydelige, som overpronation, skaber ofte dårlige bevægelsesmønstre i hoften og kan give smerter i lænden ved løb og smerter i den nedre del af ryggen. Da der er en bred vifte af indlægssåler på markedet, skal du kontakte din læge om hvilke som kan gøre en forskel for dig.

Yoga kan ændre dit liv

Folk der dyrker yoga har berettet om ændringer i deres fysiske tilstand efter bare få ugers yoga. Det kan på det kraftigste anbefales, at dyrke yoga. Du kan se en oversigt og en vejledning over yogaøvelser for begyndere her.



Hvad mere er, at bare skifte til en anden sko model kan også give positive resultater for mange løbere. Alt fra støtte til dæmpning til hæl-til-tå vinkler kan påvirke den måde, kroppen fungerer over mange kilometer. Tag dine gamle løbesko ind i din lokale løbebutik, og få en løbe- og skoekspert til at kigge på slidmønsteret og måden du løber på et løbebånd. Han eller hun kan give dig råd om den bedste type sko til dine biomekanik og træningsmål.

Med korrekt vurdering og uddannelse kan du i høj grad reducere risikoen og alvorligheden af ​​skaden. Et af de nøglebegreber, som løbere skal forstå, er at køre i sig selv, uden at alle de øvrige nøglekomponenter-korrigerende øvelser, mobilitet, stabilitet og styrketræning er ikke den mest effektive måde at forbedre sundhed, velvære og sikkerhed på.

5 (100%) 7 votes

Leave a Reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.