Du skal forbrænde 900 kalorier for, at smide 100 gram fedt.

For at forbrænde 900 kalorier, så skal du som udgangspunkt gå eller løbe det antal kilometer som resultat er af 900 kalorier divideret med din vægt pr. kilo.

Forvirret?

Du forbrænder ca din vægt (kg) på én kilometer som du løber eller går. I virkeligheden er det lige lidt under din vægt pr kilometer.

Din vægt er fx 70 kg.

Du flytter dig 1 kilometer.

Så forbrænder du ca 70 kalorier.

Det vil sige, at du på én kilometer taber omkring 7-8 gram fedt – forudsat du vejer 70 kg.

Sagt på en anden måde:

Du forbrænder 1 gram fedt pr 8 kalorier du bruger.

Det skal dog bemærkes, at du kan forbrænde lidt mere ved løb, da du også har en slags afterburner. Altså du forbrænder lidt ekstra kalorier efter du har stoppet dit løb.

Stadig lidt forvirret?

Du vejer 80 kg. Du løber 5 kilometer. 80 kg x 5 km = 400 kalorier

BTW en Twix indeholder 250 kalorier. Og en dåse Coca Cola indeholder ca 140 kalorier.

400 kalorier / 7,5 = 53 gram fedt.

Du forbrænder altså 53 gram fedt på en løbetur på 5 kilometer, hvis du vejer 80 kg.

Forbrænder man lige meget fedt om man går eller løber?

Som en tommelfingerregel, så ja. Men har du en højere intensitet, så forbrænder du en smule mere ved løb, da du også får en afterburner.

Ca 25% flere kalorier ved løb end ved gang.