Mange vil gerne vide, hvor meget rent fedt de forbrænder ved at forbruge 1000 kalorier?

Men regnestykket er noget nemmere, når man regner med 900 kalorier.

Fordi når du forbrænder 900 kalorier, så svare det til at forbrænde eller tabe 100 gram fedt.

For at forbrænde 900 kalorier, så skal du som udgangspunkt gå eller løbe det antal kilometer som resultat er af 900 kalorier divideret med din vægt pr. kilo.

Forvirret?

Du forbrænder ca det antal kalorier som du vejer (i kg) på én kilometer, uanset om du løber eller går. I virkeligheden er det nok lige lidt under din vægt pr kilometer.

Din vægt er fx 70 kg.

Du flytter dig 1 kilometer.

Så forbrænder du ca 70 kalorier.

Det vil sige, at du på én kilometer taber omkring 7-8 gram fedt – forudsat du vejer 70 kg.

Sagt på en anden måde:

Du forbrænder 1 gram fedt pr 8 kalorier du bruger.

Det skal dog bemærkes, at du kan forbrænde lidt mere ved løb, da du også har en slags afterburner. Altså du forbrænder lidt ekstra kalorier efter du har stoppet dit løb.

Stadig lidt forvirret?

Du vejer 80 kg. Du løber 5 kilometer. 80 kg x 5 km = 400 kalorier

BTW en Twix indeholder 250 kalorier. Og en dåse Coca Cola indeholder ca 140 kalorier.

400 kalorier / 7,5 = 53 gram fedt.

Du forbrænder altså 53 gram fedt på en løbetur på 5 kilometer, hvis du vejer 80 kg.

Forbrænder man lige meget fedt om man går eller løber?

Som en tommelfingerregel, så ja. Men har du en højere intensitet, så forbrænder du en smule mere ved løb, da du også får en afterburner.

Ca 25% flere kalorier ved løb end ved gang.

Forbrænder man lige mange kalorier uanset om man går eller løber?

Umiddelbart så ja, så forbrænder du det samme antal kalorier uanset om du løber eller går.

Men som tidligere nævnt, så er der noget afterburner på, når du har løbet.

Når du forbrænder lige mange kalorier uanset om du går eller løber, så skal det findes i fysikkens love.

Du har en vægt, som skal flyttes over en hvis distance, det vil kræve den samme mængde energi – hvis alle forhold er ens vel at mærke.