Det er ikke altid du har mulighed for at komme på en padelbane og træne. Så derfor har jeg samlet en lang række muligheder du har for at træne dine padel skills uden en padelbane.

Træner du fx kun 1 eller 2 timer i ugen, så kan der være langt mellem at du rører en padelbold. I så fald er det svært, at forbedre sit spil ret meget.

De øvelser som er nævnt her som du kan træne uden en padelbane er primært med en bold, så du får så mange berøringer med bold og bat som muligt.

Så læs videre og se alle de sjov og udfordrende træningsøvelser du kan, når du ikke har en padelbane at træne eller spile på.

Se en sammenligning af de mest anbefalede kontrol padel bat.

1 Træn pronation og supination

Hold dit padelbat i det greb du plejer og ud i strakt arm.

Drej så battet ned, så fladen af battet peger op. Sving det så rundt til den anden side, så den modsatte flad vender op.

Skift langsomt frem og tilbage mellem pronation og supination.

Hvad har du brug:

  • Padelbat

Fordele:

Få styrket din pronation og supination og få en bedre serv og overhead slag. Du får også øget din styrke i underarmen.

2 Træn din serve-rutine

Mange har svært ved at lave det helt samme kast med bolden når de server. Bolden kan hoppe for højt, for skævt eller man har den ikke i samme afstand fra kroppen, når man bouncer bolden.

Stil dig i serveposition og slå bolden i jorden. Behold din arm fremstrakt og slå bold ned eller grib den igen.

Det er ikke alle som server på en sådan måde, hvor man kan stå og bounce bolden op og ned. Er det tilfældet for dig, så bare øv dit normale bounce og se om du kan få det gjort helt ens og konsistent.

Hvad har du brug:

  • Padelbold
  • Padelbat (ikke nødvendigt, men en god idé, så man kan føle den rette balance i kroppen)

Fordele:

Få en ensartet serv hver gang, så du nemt og sikkert kan lave den samme serv igen og igen.

Træn kontrol mellem bat og bold

 

Træn kontrol mellem bat og bold

3 Dribbel med bolden i luften

Stå og slå bolden op i luften – i en lav og kontrolleret højde. For hver gang du rammer bolden vender du battet om, så det bliver skiftevis forhånds- og baghånds-driblinger.

Hvad har du brug:

  • Padelbold
  • Padelbat

Fordele:

Få styrket din øje-til-hånd-koordination. Du får også trænet din underarms styrke og ikke mindst får du øget kontrol og føling med bolden fordi du skal være meget kontrolleret i dine driblinger.

4 Forbedre dine flugtninger

Stå ved en væg og slå bolde op ad den. Du kan evt. sætte et kryds som du skal ramme hver gang.

Du kan lave en masse forskellige slags her. Høj og lave flugtninger med forhånd og baghånd. Du kan flugte første gang eller lade bolden ramme jorden.

Hvad har du brug:

  • Padelbold
  • Padelbat
  • En væg

Fordele:

Du får trænet teknik, hurtighed, benarbejde og koncentration. Det er faktisk en rigtig fed øvelse, som du kan lære meget ved og så er den sjov og udfordrende – og du forbedre dig rigtig hurtigt.

5 Bat- og boldkontrol

A Træn din bold- og batkontrol ved at lægge en bold på battet. Kør nu bolden om på modsatte sig uden at den hopper på battet. Den skal ligesom rulle fra en ene side af battet til den anden side af battet – forhånd til baghånd og omvendt.

B Lidt det samme som første øvelse, men denne gang over toppen eller spidsen på battet. Rul den op over og rundt. Det er udfordrende og kræver øvelse. Specielt fordi den ikke må slippe battet på noget tidspunkt.

C Skub eller slyng bolden op i luften med dit bat og grib den med battet igen. Men uden at den hopper så meget som en centimeter. Det skal være helt lydløst. Slyng den op i luften og grib den igen.

Øvelse C kan kombineres med at du bouncer bolden på kanten eller toppen af battet. Når det bliver nemmere, så prøv at bounce den flere gange før du går videre.

Hvad har du brug:

  • Padelbold
  • Padelbat

Fordele:

Få styrket din øje-til-hånd-koordination. Du får øget kontrol og føling med bolden fordi du skal være meget kontrolleret i dine driblinger.