Sponsoreret

Vi vil alle sammen gerne leve længe og have det godt. Der er ikke meget idé med at blive 100 år, hvis man er demens de sidste 20 år af ens liv. Forskning har vist, at det især er kost og motion, som er vigtigt, når det kommer til at undgå demens og andre gammelmandssygdomme.

Der er også kommet spændende forskning frem, som har vist, at du kan undgå demens, hvis du  spiser CBD olie, læs mere her.

Men hver vil vi fokusere på alle de råd, som kan give dig et langt liv.

Tab dig

Læger siger altid til deres patienter, at de skal tabe sig. Det skyldes, at vi ved, at mange sygdomme undgås med en sund vægt. Det gælder selvfølgelig ikke, hvis du ikke er overvægtig, eller er, hvad man kalder for tyk tynd.

Hvis du har et par kilo for meget, som sidder det forkerte sted på kroppen, så bør du overveje at tabe dig. Her bør du foretage en kostændring, så du lever på en ny måde. Men det er ok at gå på en slankekur, hvis du har brug for den motivation. Men du bør vælge en slankekur, som har vist sig at virke for andre. For mere information, klik her.

Spis sundt

Det at spise sundt handler ikke kun om at tabe sig. Du kan sagtens have en god vægt og leve usundt, og risikerer du stadigvæk mange sygdomme, når du bliver ældre. Det er især fra slut 30’rne, at din kost begynder at have kæmpe betydning for dit liv.

Hvis du har levet dårligt i 30 år, når du fylder 60 år, så kommer du til at se utrolig gammel ud. Faktisk kan man måle noget, som hedder ens fysiske alder, som er baseret på, hvor sund du er. Hvis du passer på dig selv, vil du her ende med en alder på under 60 år, mens du sagtens kan være fysisk 70 år, selvom du kun er 60 år.

Derfor er det vigtigt, at du spiser sundt gennem hele livet. Men bare rolig, det er aldrig for sent at begynde at leve sundt.

Dyrk motion

Vi ved, at motion er noget af det bedste, som du kan gøre, hvis du gerne vil holde din hjerne aktiv. Du kan sagtens løse Sudoku og læse tung faglitteratur, men i sidste ende holder motion din hjerne langt mere skarp end alt det.

Det betyder ikke, at du ikke også skal lave hjernegymnastik. Men hvis du vil være skarp, når du rammer 70 år og senere, så er det motion, som gør den helt store forskel.

Du mindsker også din risiko for demens og andre forfærdelige sygdomme, så hvis du ikke dyrker motion i dag, vil vi anbefale dig, at du går i gang med det samme. Alle kan dyrke en eller anden form for motion. Vi anbefaler, at du finder noget, som du kan lide, for så er det lettere at fortsætte med det.